Prague Pride
Ne, nebude to o tech ....
Je to o necem, na co jsem coby ceskoslovensky obcan opravdu hrdy. Pomoc rodicimu se statu Izrael. (Uz bylo po "Viteznem Unoru" - nad cimz muze neznalec tehdejsi situace kroutit hlavou - ale Stalina jeste tehdy nepopadl jeho pozdejsi zachvat antisemitismu)
Gazit byl jedním z pilotů, kteří se zúčastnili v létě 1948 operace Balak, tedy leteckého mostu ze Žatce do Ekronu. Z Československa do Izraele tak tajně v noci dopravovali vojenský materiál – pěchotní zbraně, náboje, ale i stíhačky Avia S-199 v rozloženém stavu spolu s výstrojí, výzbrojí a municí – zakoupenými transportními letadly americké výroby. Ostatně na různých místech v Československu byli tehdy školení i letci, většinou židovští dobrovolníci. V posádkách létajících v operaci Balak se vystřídalo na sto padesát pilotů, radiotelegrafistů, navigátorů a palubních techniků. Pro nově vzniklý stát Izrael, který se nacházel v regulérní válce se svými sousedy, to znamenalo klíčovou logistickou operaci pro přežití
Je to o necem, na co jsem coby ceskoslovensky obcan opravdu hrdy. Pomoc rodicimu se statu Izrael. (Uz bylo po "Viteznem Unoru" - nad cimz muze neznalec tehdejsi situace kroutit hlavou - ale Stalina jeste tehdy nepopadl jeho pozdejsi zachvat antisemitismu)
Gazit byl jedním z pilotů, kteří se zúčastnili v létě 1948 operace Balak, tedy leteckého mostu ze Žatce do Ekronu. Z Československa do Izraele tak tajně v noci dopravovali vojenský materiál – pěchotní zbraně, náboje, ale i stíhačky Avia S-199 v rozloženém stavu spolu s výstrojí, výzbrojí a municí – zakoupenými transportními letadly americké výroby. Ostatně na různých místech v Československu byli tehdy školení i letci, většinou židovští dobrovolníci. V posádkách létajících v operaci Balak se vystřídalo na sto padesát pilotů, radiotelegrafistů, navigátorů a palubních techniků. Pro nově vzniklý stát Izrael, který se nacházel v regulérní válce se svými sousedy, to znamenalo klíčovou logistickou operaci pro přežití
Comments
Post a Comment