Pravidlo kvadrátu - námět na téma volebni klausule 5%

Toto je uvaha na tema,  jak by popr. mohlo vypadat  rozumne reseni otazky "jak vysoka ma byt hranice pro postup politicke strany do parlamentu?" Hranici  5% (a v mensi mire i obdobne koncipovanou hranici  3% pro financovani te strany) ja povazuji za velke zlo, nebot pritomnost tohoto "Damoklova mece" deformuje prirozenou dynamiku vyvoje volebnich preferenci ve spolecnosti a vnasi do ni nespojitosti, skoky a cizorode otresy nesouvisejici s vyvojem  spolecnosti a jejiho vedomi, nybrz  vylucne s prislusnym byrokratickym zasahem. Spravedlivejsi - a i pro neprilis  matematicky chapave politiky snad srozumitelne - by bylo napr. nejake "pravidlo kvadratu"  ktere  se nize snazim zformulovat a ktere by znelo treba takto: [Pozn. Neumim se zde uplne zbavit matematickeho jazyka, treba to lze rici  nejak "lidoveji"] 

Mame po volbach a spocteme procentualni zisk  p(X)  kazde jednotlive  strany X.   Soucasny system pracuje - pri tvorbe parlamentu po volbach  -  s velicinou P(X) ktera  je  volena jako 

P(X) =  p(X  ) pro p >  5            

 P(X) =   0      pro  p < 5. 

 Matematicky receno,  P  =   F(p) kde funkce F je  useknuta linearni funkce  F(p) = p p  ro p >5  a   F(p) = 0 pro p <5. Pojdme tu nespojitost  funkce F  v bode p = 5  nejak rozumne zhladit!  Treba takto, napojme spojite na  funkci   F(p) = p  ve vhodnem bode napr. p = 10  parabolu   takto [pozn. misto procent vyjadrujeme velicinu p na obrazku ve tvaru p/100 ]       **


Zvolime vhodnou "referencni procentni hodnotu", zde  L = 10. Strany, ktere ziskaly vice nez  L% hlasu nazveme velke a ty ktere maji mene nez L% jako male. Pri vypoctu vzajemneho pomeru zastoupeni stran do parlamentu se pro velke strany nebude NIC MENIT proti dosavadnimu systemu , zatimco vahu mensich stran hladce - bez vkladani fatalnich hranicnich hodnot typu 5% -  s n i z i m e  dle nasledujiciho "pravidla kvadratu": 

[ Otazka: Je aritmeticka gramotnost  zastupitelu  na dostatecne  vysi, aby  nize uvedene pravidlo dokazali  kompetentne posoudit  a zkritizovat, plus  treba navrhnout  vhodnejsi  mez, nez je mnou  uvadenych  L = 10%  ? ]

Ziskala li politicka strana  X    p(X) procent vsech hlasu, tak jeji relativni prispevek  P(X)   do nasledne  kalkulace poctu kresel v parlamente by se  urcoval  takto:

1) V pripade  velkych stran,  pro p >10  by  se polozilo  P(X)  = p(X)  cili   v tomto stadiu  by se  pro ne  nic nemenilo.    2)  Pro "mensi"  strany,   v pripade   p(X) < 10  by se vklad prislusne strany do dalsiho vypoctu pocital (tedy ZMENIL proti stavajicimu stavu)  dle vzorce    P = p^2/10  tedy v  pripade strany X

     P(X)   = p(X)^2/ 10  

To by znamenalo  P = 10 pro  p=10  ale  napr. P  =  2.5  pro p =5,  P = 0.9 pro p = 3    atd.

Vypocet poctu kresel pro parlament by se pak  provadel dle nasledujiciho  vzorce, s vhodnym zaokrouhlenim *** . Oznacme S sumu vyse uvedenych cisel P(X) pro vsechny zucastnene strany  (pozn. celkovy prispevek  velmi malych stran X, napriklad tech s  p(X)  < 1 do teto sumy by byl jen mikroskopicky i kdyby - a zvlaste v tom pripade - takovych stran bylo treba tisic)

Vysledna vaha  V(X) (zde pozor na terminologii, u veliciny V(X)  muzeme jiz - tak jako u veliciny p(X) a na rozdil od veliciny P(X) -  hovorit o procentualni vaze strany X (nikoliv jiz v cele spolecnosti ale v parlamentu) by se urcovala dle vzorce, s vhodnym zaokrouhlenim ***

V(X)   =    N  P(X) /S  (tedy aby  suma vsech V(X) byla rovna  rovna N :)

kde N je pocewt kresel v parlamentu


[ Pozn. pisatel techto radek je presvedcen, ze porad  zde jde o matematiku zakladni skoly, ve snaze "zhladit" to  dosavadni pravidlo "mene nez 5% znamena nulu"  jsem   v navrhu  vzorce P = F(p) zvolil  asi nejjednodussi moznou - linearne kvadratickou - funkci F  ale uznam, ze vypocet  "relativnich vah" V(X) pomoci  sumy S (matematici by zde mluvili o normalizacnim faktoru a fyzici o particni sume) muze nekomu znit prilis  abstraktne. Prestoze stavajici "volebni prepocet" se dela analogicky, akorat tedy  s "jednoduseji vypadajici" funkci F ]   

V grafu nize by pak  relativni  vaha  stran  ANO versus Pirati versus  TOP09 2 versus  SOCDEM 0.7  cinila     33  versus  8 versus 2 versus 0.7 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pokud Vam tohle prijde jako navrh  az prilis preferujici velke strany a  tedy prilis zabetonovavajici stavajici situaci -  tak zkuste zvolit treba  hranici  L =  5 a  analogicky vzorec 

P  = p^2/5.       

Naopak - "americky" system by  zvolil  treba L = 50 tedy 

P = p^2/50  pro p< 50      (a   obecneji     P = p^2/ L)

Potom by  pro  L = 50 bylo  P = 2  pro p =10 a P = 0.5  pro  p = 5.  Cili  -  desetiprocentni strana by  pro L > 10  mela ctyrikrat vetsi vahu nez strana petiprocentni a zhruba 11 krat vetsi vahu nez strana triprocentni. Padesatiprocentni strana by v americkem systemu L = 50 mela v parlamentu zdrcujici vetsinu v pripadech, ze by neexistovala srovnatelne silna strana  - zatimco  jeste pri hodnote L = 10  procent  by relativni sila padesatiprocentni a desetiprocentni strany v parlamentu zustala v navrzenem systemu  beze zmen.

Hlavni rysem takovehoto navrhu by bylo ovsemze to, ze by zmizel onen fatalni - a zcela nespravedlivy a politickou scenu z byrokratickych duvodu rozkymacejici  - rozdil mezi vysledky typu 5.0% versus 4.9%  i kdyz ta tendence "hlasy pro velkou stranu jsou cennejsi" by byla zachovana

Pozn. Nenavrhuji to "pravidlo kvadratu"  pro vsechny -  tedy i pro i velke - strany protoze potom by  pro hodnoty jako L = 50 nebo dokonce L = 100 vznikl "prilis anglosasky system" az  prilis - dle meho nazoru - zvelicujici moc velkych stran

No a na zaver meho textu domaci cviceni pro ctenare.  Spoctete, jake by bylo slozeni parlamentu, kdyby volby skoncily  vysledkem podobnym nize uvedenemu. Napriklad pro L =10, pripadne L =50 :) 



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Doplnujici poznamky  k textu nahore

** Lze si samozrejme predstavit i jinak volenou funkci F. Nekomu muze  pripadat nepatricne tahat "vyssi matematiku" - zde  vypocet sumy kvadratu nejakych velicin - do ctihodne politiky :)   Zkusme v takovem pripade treba volbu   

F(p) = p - 2 

kde strany s mene nez 2% by vypadly a strany s  p(X) = 3%,  5% a 22% by vystupovaly z vypoctu P(X) s polozkami 1, 3 a 20. Takovy system by mene durazne znevyhodnoval mensi strany kolem 5%  ale jeho nejdulezitejsi vlastnost - tedy spojitost zavislosti verdiktu na p(X) - by byla zachovana 

*** Otazku  zaokrouhlovani veliciny V(X) - pocet poslancu v jakemkoliv klubu musi byt celociselny :)))  -  zde podrobneji neresim. V tomto   se mohou vyradit ruzni D Hondtove  s patricne sofistikovanymi napady,  nebo  lze zvolit jakykoliv jiny, matematicky gramotny, postup. Osobne navrhuji napriklad toto: Definovat pocet poslancu za stranu X jako celou cast  [V(X)] cisla V(X) a zbytky, tedy zlomkove casti {V(X)}  veliciny V(X) secist  do jedine polozky zvane prebytek. Dodatecne mandaty vznikle z tohoto prebytku rozdelit nahodne mezi mnozinu vratnych a uklizecek v Parlamentu :)  nebo jakymkoliv jinym korektnim zpusobem. Treba tak, ze ruzne strany vytvori lokalni, ucelove  "koalice" za ucelem secteni (vhodne jimi stanovenych casti) svych prebyvajicich  velicin  {V(X)} tak, aby soucet byl vetsi nez jedna. Tim se vyrobi dalsi, spolecny nekolika stranam,  poslanec. To, jak se budou jednotlive strany v tomto dohadovat a jake lokalni, treba i vzajemne se prekryvajici, "koalice" za timto ucelem utvori nemusi specifikovat zadny zakon, lze to proste  nechat na iniciative zezdola. Nakonec by tak  pro ty  uklizecky a vratne zbyl ve vetsine situaci mene, nez jeden poslanec :)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Comments

Popular posts from this blog

Prazske jaro 2024

Bitva u Kurska

Černé moře