Vzpomínka na počasí (a nejen na ně) 17. listopadu 1989

Tenhle rok 2018  byl plny vyznamnych vyroci (15. brezen, 21.srpen, 30. zari, 28. rijna, 10.listopadu) no a jelikoz tenhle blog existuje zatim jen par dni - zareaguji na ne  (na ta dulezita vyroci) jeste   nekdy dodatecne. Ted se blizi 17.listopad, uz se tohleto  vyroci tez ohlasilo nekterymi jinymi "nahlymi", lec souvisejicimi  udalostmi...   https://laengsfelds.blogspot.com/2018/11/to-jsou-ale-nahodicky.html dovolte malou osobni vzpominku na  pocatek te "sametove revoluce" pred 29 lety. V patek 17. listopadu 1989 jsem odpoledne odjel do Brodu (nebyl jsem sam, kdo v "atmosfere tehotne revoluci" (jak by rekl basnik :)  se  uklidil na venkov, vzdyt koneckoncu i Vaclav Havel  odjel  na svuj Hradecek) a v sobotu dopoledne sel na prochazku  se synkem do blizkeho lomu na Pelechove  (pisu o nem zde  https://laengsfelds.blogspot.com/2018/11/pred-peti-lety.html  je fascinujici, jak rychle ten cedicovy lom v lavovem proudu z Kozakova dokazal za poslednich 25 let zarust vegetaci, snimky z ruznych let pridam nekdy pozdeji ). Roku 1989 uhodily - po teplem rijnu -  v listopadu  casne a docela silne - viz snimek - mrazy na tuhle rocni dobu. (Coz se pak zmenilo a od vanoc to uz  byla snehove nejhorsi zima za poslednich nekolik desetileti - ktera byla prekonana az zimami 2006/7 a 2014 - 2017. Moc jsem - to tehdejsi rekordne teple a malosnezne  zimni pocasi -  teda v tehdejsi euforii nevnimal a jasne jsem si to uvedomil az 20. brezna, kdy ceskoslovenska televize vecer v televiznich novinach uvedla reportaz z "vrtulnikoveho" setkani Lecha Walesy a Vaclava Havla na Spindlerovce. Nevericne jsem koukal na ten pristavajici  vrtulnik s Havlem - a on na te louce v 1200 m n m nebyl uz skoro zadny snih!  20. brezna! Tak takovehle mimoradne zazitky se nezapominaji.)





Foceno sovetskym panoramatickym pristrojem Gorizont formatu 24 x 60 mm na kinofilm. Stal mne tento pristroj 40 rublu (=400 Kcs) coz bylo ale prodavajicimu malo  a tak jsem  pridal cerne "texasky"
(moje "plejbojskije botinky" - ktere kupujici chtel puvodne, jsem prodat odmitl)  ktere jsem si svlekl (pozn. mel jsem s sebou prozirave samozrejme jeste druhe kalhoty) v odpolednim sobotnim  parku na burze pobliz  Moskevske statni  university. Kde jsem  jako stazista na katedre matematicke fyziky a pravdepodobnosti  tehda bydlel (v te velkolepe budove, tehda asi jedne z  nejvetsich v cele Eurasii, jeji vez se casto halila do nizkych podzimnich  mraku) v listopadu  roku 1980

A takhle to nad tim Pelechovem vypada po 29 letech (lom byl v provozu jeste nekolik let po roce 1989, galerie fotek  promeny  tech mist z ruznych meziobdobi sem casem dodam) dnes 18.11.2018 
Led na kaluzich (v tom opustemem lome se  vytvorilo jezirko rychle zarustajici orobincem,  letos je tedy znacne vyschle)  je ocividne mnohem slabsi nez tehdy   😁


   
Po navratu z prochazky - vracim se k popisu toho dne 19.11.1989 -  mi volal kolega z Prahy -  ze pry vcera zabili v Praze  na Narodni tride naseho studenta Martina  Smida. Hned jsem si Martina Smida vybavil - uz mesic a pul predtim mne samozrejme upoutal tento novy  student 1. rocniku (jeho spoluzakem ve vedlejsim kruhu byl napr. i  - dnesni celozivotni  senator -  Marek Benda, syn znameho disidenta)  sedici  v  prvni lavici, ktery si mne (co byl u tabule)  peclive  prohlizel dalekohledem.  Pri blizsim mem pohledu jsem pak zjistil,  ze nejde o dalekohled, ale specialni cteci zarizeni, Martin S. ocividne mel velmi spatny zrak. Takze ta  zprava o jeho smrti docela zapadala do toho, jak jsem ho doted poznal - chudak nevidel asi,  jak se ho policajt chysta pretahnout  pendrekem a zaplatil za to zivotem... Kdyz jsem pak v pondeli dopoledne prisel do Karlina, tak u vchodu sedela  jiz studentska stavkova hlidka a cely barak MFF  v Karline presel jiz na "stavkovy rezim". Docela plasticky popis deni v Praze  toho kritickeho vikendu najdete zde v casopise MY.  (Je to tam videno ocima jednoho z tehdejsich primych ucastniku. Vice oci  - vice pohledu ale  tak uz to proste v demokracii byva resp. dokonce, odvazil bych se rici,  ma byt :)  Coz je mozna uz  jediny zbyvajici ,  krome regionalniho casopisu Krkonose/Jizerske hory  jehoz jsem pravidelnym ctenarem uz pres 40 let,  tisteny casopis, ktery si ja -  v dnesni  dobe totalni  nadvlady internetu nad tistenym slovem - v trafice, pokud na nej tedy  narazim, kupuji.  Jeste utrzky vzpominek z dalsich dnu: streda 22.11 Odpoledne jde cela katedra opet na Vaclavak  demonstrovat akorat kolega  (je ted uz skoro 25 let na universite v Chicagu) V.S. zabyvajici se  intensivne v ty dny  a tydny mikrostrukturami v pevnych latkach  - ktery  samozrejme byl na Vaclavaku uz v pondeli a utery - po zprave, ze tam uz je 100 000 lidi rika spokojene "Tak to uz dnes nemusim, uz je to hotovo!". Z te stredy jeste trapnou vzpominku,  kdy moderator na  balkone na Vaclavaku krici "At ziji studenti!" a pote, co cely Vaclavak odpovida  hlasitym opakovanim jeho hesla pridava "A at ziji herci!" Vaclavak opet jednohlasne opakuje - a me uz to zacalo byt trochu  trapne, byt prislusnikem takovehoto davu/stada kriciciho  na povel... Pak jeste napr.  vzpominka na generalni stavku 27.11 ale to uz bylo - jako jit  "vsichni jako jeden muz" do pruvodu na 1. maje. Akorat  tehdy jeste  s nadsenim... 

P.S. 17. listopadu dopoledne. Jak daleko je, kdyz to rekneme hodne expresivne, od "spontanniho" hazeni do kose  anonymnimi ci neanonymnimi lidmi z davu pamatecnich vencu a kvetin  polozenych predtim na nahrobek ci pamatnik osobou  (pry) skodici spolecnosti (a nezaslouzici si tedy respekt davu)   - k  verejnemu strhavani odevu  z nenavidenych osob apod.?  No a co se aktualniho zahranicne politickeho aspektu   (na skutecny historicky odkaz vsichni kaslou, kdo si dnes vzpomene na nejake davne udalosti roku 1939,  na nejakeho zapomenuteho studenta Opletala  ci pekarskeho pomocnika Sedlacka ?) tehletech  oslav tyce, docela dobre je to shrnuto  zde. Pomerne trefnymi slovy zareagoval i pan V.K.ml 

Až budete, liberální demokraté, rozkopávat ty svíčky



   
Tak!  Pravdou a laskou je treba na ne - na ty proruske estebacke troly - zautocit! 
Pozn. Akorat to ale neni - ten transparent  nize  (uz tu fotografii ale nemuzu v tom clanku, nebo to byl jiny? najit, asi ji nahradily dalsi fotografie) - genderove vyvazeny vykrik. A to je velmi  z a v a z n a  chyba. Pisatel tohoto transparentu by mel byt  nalezite poucen o rovnopravnosti obou (opravuji, vsech) pohlavi  








Comments

Popular posts from this blog

Bitva u Kurska

Prazske jaro 2024

Válka minulá a současná